
 
 

Al Jazeera, in English 
 

(Published in The Weekly Standard, January 4, 2007) 
 
 
 

Louis Wittig   
 
 
 
Colaboraciones nº 1421                       January 10, 2007 
 
 
 
Tune in around 4 o'clock Eastern 
and the news is feeding from the 
London anchor desk. The ticker is 
crawling: DR Congo Loser to Chal-
lenge Results . . . Netherlands Mo-
ves to Ban Burqa. Co-anchors Nick 
Clarke and Barbara Serra, in an ur-
bane British accent that osmoses 
credibility, lead into the hour's top 
story: Darfur. Break for commer-
cials. Then back, with a plume of 
soaring, faintly New Age music 
that's as clean, familiar, and forget-
table as a Marriott lobby. The only 
thing unfamiliar is the logo in the 
corner: a glowing golden bulb of 
flowery Arabic script. Welcome to 
Al Jazeera English. 
 
If you're in the United States, you 
can only watch Al Jazeera English 
on a computer monitor. Cable and 
satellite providers have been hesi-
tant to carry the channel, so for now 

it streams from the Internet. De-
pending on your connection speed, 
the video may sporadically freeze or 
pixilate. And then there is the cogni-
tive dissonance. 
 
Planned for years by its Arabic-
language parent as a direct competi-
tor to the likes of CNN Interna-
tional, Al Jazeera English went live 
on November 15, and, depending on 
who you ask, either started bringing 
fresh perspectives to a public fed on 
developed country-centric news or 
uncapped a fire hydrant of jihadist 
propaganda. 
 
The new network's Washington an-
chor, former Nightline correspon-
dent Dave Marash, urges critics to 
tune in and judge for themselves. 
But watching only confuses the mat-
ter further. 
 

Grupo de Estudios Estratégicos GEES  Colaboraciones nº 1417 1 

http://www.weeklystandard.com/


There’s a distinctive new-network 
smell to Al Jazeera English. In the 
run-up to launch, network execu-
tives lined up big, polished journal-
ism names such as Sir David Frost 
and Riz Khan. Four anchor desks 
across the globe--in Washington, 
London, Doha, and Kuala Lumpur--
rotate throughout the broadcast day, 
each giving their respective regional 
stories top billing. The plurality of 
on-air personalities appear to be 
British. 
 
Advertisers haven't moved in en 
masse. Most of the break space is 
filled with house promo spots, whe-
re confidant voiceovers promise "di-
rect and fearless journalism" and 
"every angle, every side" of the sto-
ry, and that "now with Al Jazeera, 
ordinary people have a voice." 
 
Aside from a fuzzily Third World 
orientation, there's nothing conten-
tious about the vast majority of the 
programming. Live, looping cover-
age starts with the same top stories 
playing on most other news nets. 
Below the top line are stories that 
AJE's competitors probably would-
n't mention (i.e. election results from 
Mauritania). 
 
The interview shows do not feature 
Keffiyehed Islamic scholars calling 
for a thousand more bin Ladens: 
The line-up of guests on Riz Khan's 
One on One, for instance, includes 
Nobel-winning economists and Bol-
lywood stars. The net effect is less 
than revolutionary. 
 
If not as joltingly distinct as prom-
ised, this is still the face of Al 
Jazeera that its defenders like to de-

fend. Their line is that the network's 
Arabic-language parent is a world 
class press that breaks taboos and 
represents views of the Arab street; 
AJE translates those, and other per-
spectives from the "global south" 
into the world's lingua franca. The 
implicit suggestion is that everyone 
is better off for it.  
 
On one of the days i was watching, 
the London desk had breaking news 
from Gaza. A hundred-plus Hamas 
gunmen had formed a human shield 
around their leader's house to ward 
off an Israeli air strike. This began a 
string of short reports on recent 
events in the Strip: The U.N. As-
sembly had voted overwhelmingly 
to condemn Israel; accompanying 
footage showed Palestinian bodies. 
The next item was Israel's bombing 
of a building that housed (AJE au-
thoritatively asserted) a charity. The 
broadcast made no mention either 
of what the Israelis believed the 
building contained or why the Is-
raelis were attacking in Gaza in the 
first place. 
 
One of AJE's promos boasts that its 
only concern is airing what's news-
worthy, be it a Bush press confer-
ence or a bin Laden video. It was 
odd then that the Gaza report closed 
with Hamas Prime Minister Hani-
yeh ("his government isolated by the 
Americans") meeting with the for-
mer mayor of Santa Cruz, California 
(pop. 54,593), who incidentally--the 
cameras got a clear sound bite to go 
out on--fully supports the Palestin-
ian cause. 
 
The next day, AJE aired a short 
segment on the Islamic Army of 

Grupo de Estudios Estratégicos GEES  Colaboraciones nº 1421 2 



Iraq. The publicity video showed 
disciplined rows of masked men 
drilling: bursting out from the cover 
of tall reeds and scanning the hori-
zon with their AK-47s. An off-
camera voice described how they 
fight all foreigners. Their tactics of 
kidnapping and releasing "grisly 
videos" were noted as "effective in-
timidation technique[s]." A group 
spokesman, his face obscured, gave 
a boasting quote but doesn't field 
any questions.  
 
If this isn't propaganda for Amer-
ica's enemies, that's only because the 
definition of propaganda in today's 
constantly shifting media environ-
ment isn't perfectly clear. What is 
uniquely disturbing about AJE is the 
delivery: Right after the weather 
and sports scores, they give reports 
depicting Hamas gunmen as victims 
and the Islamic Army of Iraq as 
Arab minutemen. And as the chan-
nel cuts back to ideologically ho-
hum stories on Ben Affleck's latest 
project, it's easy to see how uncon-
sciously this all might be digested.  
 
Of course, even this is different from 
the original flavor of Al Jazeera, 
whose broadcasts incite violence 
against Americans, whose panel 
show guests suggest that the Nobel 
Prize is a Zionist plot, and whose 
reporters are doing time in Spanish 
jail, convicted of aiding al Qaeda.  
 
AJE supporters try to claim that the 
new network is independent from 
the original Al Jazeera. But as Cliff 
Kincaid, of Accuracy in Media, no-
tes, both Al Jazeera and Al Jazeera 
English are funded directly by the 
emir of Qatar, and three of the four 

top managers at the English-
language channel come from the 
Arabic one. 
 
Taking a hands-off approach to Al 
Jazeera English is, Kincaid contin-
ues, akin to giving Tokyo Rose an 
anchor's seat on NBC radio during 
World War II. This is not an un-
common reference for the network's 
critics and it sounds vaguely right. 
Only Tokyo Rose probably never 
had U.S. Navy spokesmen on her 
show to discuss Guadalcanal. Al 
Jazeera English, on its Inside Iraq 
program, does.  
 
Eventually, the questions that pro-
liferate after an hour of watching 
AJE can't be contained: What's an 
enemy's perspective and what's en-
emy propaganda? How do you clas-
sify an outlet that airs deceptive and 
terrorist-promoting segments, but 
only for about five minutes of every 
hour? What if some of its reports 
have a pro-Western tilt? Does a bal-
ance of biases constitute journalistic 
integrity? 
 
If it isn't like having Tokyo Rose on 
NBC, then perhaps watching AJE is 
like viewing East German TV news 
during the Cold War. (It's fun to 
imagine a channel between NBC 
Nightly News and the CBS Evening 
News where a bald, colorless man in 
a 20-year-old suit delivers the day's 
top story: Central Committee 
chairman visits Tractor Factory 225.) 
Anything like East German TV 
would instantly discredit itself. But 
Al Jazeera English isn't really in this 
ballpark. Partially it's because of the 
money and the polish. Partially--this 
is a big caveat for propaganda--it's 

Grupo de Estudios Estratégicos GEES  Colaboraciones nº 1421 3 



because AJE does report actual 
news. 
 
Perhaps it should come as no sur-
prise that Al Jazeera English is be-
yond historical comparison. After 
all, the war on Islamist terrorists is 
also, as Americans have been oft 
reminded, a new kind of conflict. 
One that requires us to, simultane-
ously, hunt down and kill terrorists, 
aid earthquake victims in Pakistan, 
prevent nuclear proliferation, liber-
alize world trade, promote women's 
rights, suppress the Afghan opium 
trade, imprison terrorists, conserve 
oil, and win hearts and minds, just 
to name a few imperatives. 
 
The problem isn't that Americans 
don't understand the various im-
peratives of this new conflict; or that 
hawks think the war is A while do-
ves think it's B. It's that most every 
reasonable person believes that it is 
A, B, C, D, and E at the same time, 
with the order of importance chang-

ing from day to day depending 
largely on the news. 
 
Without a unified, coherent under-
standing of what the war on Islamist 
terror is and isn't, what counts as 
propaganda in the war--and what's 
just a free press--will be blurry. 
 
Consider the example of a recent 
Saturday on AJE: Jane Dutton deliv-
ered the news from Doha, where the 
first reports were that female candi-
dates for Bahrain's parliament were 
doing surprisingly well in the first 
race they have been allowed to run 
in.  
 
Fifteen minutes later, a news maga-
zine called Listening Post came on. It 
contained a segment pondering 
whether reporters in the Palestinian 
territories were right to embellish 
and dramatize images of local suf-
fering, or whether Israeli atrocities 
are so egregious as to need no em-
bellishment. 

 

Grupo de Estudios Estratégicos GEES  Colaboraciones nº 1421 4 


	 
	Al Jazeera, in English
	Colaboraciones nº 1421                       January 10, 2007


